fredag, februar 29, 2008


Gravsten
Forleden måtte vi aflive vores gamle tykke hund - over 10 år har vi haft hende. Hvad gør man, det er bare ikke sjovt!? Og ungerne, ja vi allesammen savner den. - Vi har begravet den i haven og Julie og jeg har fundet en ordentlig sten i haven, som vi sammen har malet et fint billede på, med akrylmaling - så må vi se hvor længe det holder. Den skal vi have pyntet og placeret. Tja, det er måske makabert, men en god proces for os alle, at kunne hyle, snakke, tænke og ordne...

Vi bredte simpelthen en voksdug ud over køkkenbordet - hentede kassen med maling og pensler - slæbte stenen ind til vask, hvor alger og skidt blev skrubbet godt af.

Vi snakkede lidt om hvad der skulle være på stenen - og jeg foreslog Julie, at tegne en hund med blyant(1. krise) - hun kunne ikke tegne en hund! Fuld af løgn er hun, men konflikt ville jeg jo ikke ha' ud af det, så jeg tegnede bare en hund og overførte den til stenen(altså øvede mig på papir og tegnede den ligedan på stenen).


- imens blandede Julie farver(tro mig hun var motiveret!!) - vi har rigtig mange tomme vanillie - og bagepulver dåser som ca. rummer 1½ dl. - de er super til små portioner maling, har låg og det hele! - hun fik nok blandet omtrent 4½ dl. grå maling, hvilket ikke gir mening, da stenen er grå og 4½ dl. bare er meget i det hele taget!! - men jeg havde været lidt fraværende, så det gav 4½ dl. grå maling :O)

- inden jeg blev fraværende, havde jeg tegnet hunden op og malet den sort... - Julie malede så gråt udenom og lidt indeni, dekorede med lyserøde klatter, som jeg i samråd med hende duttede om til hjerter.... Hun havde hentet hårtørreren og sørget for, at tørre malingen inden hun malede videre, så farverne ikke flød sammen(kvik trunte)

- Den sorte hund på den grå maling havde imidlertid ikke meget kontrast, så jeg prøvede at lave lidt mere konrast i overgangen med en lidt lysere farve(blid 1.hjælp).

Så skulle der pyntes lidt, så vi malede et stort rødt hjerte og skrev hundens navn.

Klare enkle symboler på det, det hele handler om... I eftermiddag, når hun kommer fra skole skal vi ud og sætte den på plads.

1 kommentar:

Birgitte sagde ...

Hej Mette.
Det er da en flot sten i fik lavet, og hvilken kreativitet.:-)).
ja, det er ikke nemt når husdyret dør, men sådan er livets gang-også for dyr-jo..
Selvfølgelig er din datter kreativ, hvordan skulle hun kunne blive andet med den mor!!
mvh
Birgitte.